Omtaler af

Procol Harum

i danske medier i

2000


14.12.2000, Aktuelt. Chr. W. Larsen

En ægte Bamse

MUSIK. Spørger man sig selv hvilke skiver, der i år er udtryk for dansk kvalitet, er Bamse og Lasse & Mathilde et par elegante svar.

Det var en tilfældighed, jeg faldt over Bamsen alias Flemming Jørgensens 'Stand By Me'.

Jagten på en ægte dansk skive og den jyske pop-gruppes nyeste cd, 'For Altid', var målet denne lørdag, og så faldt Bamses solo-satsning på engelsk for et år siden ned fra hylden.

En tilfældighed - blandt andet en cappella-udgave (uden musik) af 'Yesterday' på Skanderborg Festivalen i 1997 - lokkede ham i studiet, hvor han så indspillede 14 klassikere. Og det viste sig jo, at den store mand med den rustikke stemmes spinkle klang vitterlig er holdbar.

Sentimentalt? Ja, helt sikkert, men det gør ikke det fjerneste - bortset fra at Bamse gentager capella-versionen af 'Yesterday.' Og den holder ikke helt, når man i disse tider genoplever Lennon og McCartneys fortolkning på 'One'.

Men Ben E. Kings 'Stand By Me' i to versioner viser, at Bamse virkelig favner vidt. Og det kræver mod at kaste sig over Bee Gees-klassikeren 'Words', Van Morrisons 'Have I Told You Lately' samt 'When a man loves a woman', iført et par guitarer - og slippe fremragende fra opgaven.

Den sidste - 'When a man loves a woman' - var jo Percy Sledges vidunderlige krydsning af soul og blues i 1966, og hvor Sledge hældte sin grædende moustache og sorte sjæl ind i evigheden. Bamses satsning burde være forbudt for børn, især når man er rundet af østjysk muld, men nej.

Flemming Jørgensen markerer tydeligt, at han føler for og magter opgaven. Guitarister som Poul Halberg og Kaare Norge er også eminente i 'A Whiter Shade of Pale', det gamle Procul Harum-nummer, og desuden har Bamse smidt symfoni-lyd ind efter velvalgt behag. Det har været dyrt, tror jeg, men pengene er givet klogt ud.

Nå, efter få måneder solgte skiven over 170.000, eller tre-dobbelt platin, så andre end denne skribent er faldet med et brag for den modige hr. Jørgensen, der i virkeligheden også skal krediteres for dette års 'For Altid', en vaskeægte Bamse-ting, man ikke skal skamme sig over at smide ind under træet.

Hans 'For din skyld' er simpelthen en magesløs opskrift på Bamses succes, der er langt mere ægte end Vimmervej-typen - den være sig nok så folkelig.

Og fordobler man gaven og vedlægger 'Stand By Me' er den heldige modtager opdateret via en af de smukkeste og vigtigste veje, dansk pop tog år 2000. Vi kipper med kasketten for Bamse og anbefaler helhjertet begge cd'ere.

Mens vi er i gang med ikke at kimse, bør Lasse & Mathildes 'Fantasistykker' lyttes igennem. Cd'en er udgivet i anledning af duoens 25 års jubilæum, der jo startede med Lasse Helner-musik til Tove Ditlevsen-tekster.

Seks Ditlevsen-ting er med på den nye indspilning, Lasse bakser igen med musikken, og resultatet er duoens bedste overhovedet.

Lasse kan rappe, læne sig vellykket ind i reggae-sortimentet, og Mathilde lyder stadig - undskyld udtrykket - som en ung fynsk pige med uskylden bevaret som helt hendes egen hemmelighed.

Det er Peter Abrahamsen, manden der opfandt Lasse & Mathilde i 1974, der sparkede dem i studiet igen, og hvor bl.a. Palle Mikkelborg (trompet), bassisterne Hugo Rasmussen og Niels-Henning Ørsted Pedersen samt Ole Fick (guitar) og Kell Dalager (flygel) alligevel stod og ventede.

Det er der kommet noget ædelt ud af.


Tilføjelser til siden, modtages gerne.

stig@itsibitsi.dk

Retur til forsiden